Проф. др Лазар ТРИФУНОВИЋ
ВЕЛИЧАНСТВЕНИ ХЕРБАРИЈУМ
На салашу, уље, 1975. |
Кад се погасе градска светла, Иванка се враћа у своје детињство, у
зелена поља и рајске ливаде, у оголеле шуме под снегом, у дебео хлад под
отежалим крошњама.
Њене слике имају своја годишња доба, зиму и пролеће, лето и јесен,
своју траву и цвеће, своје лишће и дрвеће, своје птице, лептире и пчеле, своје
псе и зечеве.
Цела поетска иконографија природе, цео тај величанствени хербаријум
стао је у њене слике.
У тим пределима се жање жито и коси трава, саде лубенице и беру
сунцокрети, оре, лови, одмара и ужива, у тим дубоким просторима одвија се један
патријархални и наивни живот, једноставан, неискварен и чист.
Иванка је наивни сликар, не само по томе што није завршила никакву
уметничку школу, већ по својој визији света и живота.
Она до сликарства није дошла
ни случајно, ни намерно, већ природно, као што се природно дише ваздух;
сликарство је логичан продужетак онога што је носила у себи и што је некако
само и неосетно прешло у њене слике.
Тај свет који се просто отео из ње, дирљив је у залеђеној
романтичној наивности, јер је очишћен од свих тегоба урбане цивилизације, од
гасова, технике и телевизије; у њему има правог, првобитног и најчудеснијег
јединства између човека и природе, које је одавно али заувек пресечено кад је
човек изгнан из раја и од кад је у њему тај велики доживљај природе прешао у
сан, отиснут, закопан у подсвести.
У сликама наиваца, па и у Иванкиним, нема стила, ни развоја, у њима
се ништа битно не мења и не преокреће – множе се само теме онако како се и
живот умножава.
Иванка не слика оно што види, већ оно што зна и добро познаје.
Она спонтано и непосредно исказује приче свог сна, њој је свеједно
да ли су облици анатомски тачни и форме добро нацртане, да ли су односи реални и боје одговарајуће,
њој је једино стало да истинито изрази оно што сама у себи види као истину.
Зато она са љубављу тка слике: пребројава цвеће, слаже лист по лист,
травку по травку и одушевљено улази у сваки детаљ.
Њен космос је у микрокосмосу; све је важно, све је битно, машта се
исцрпљује у инсистирању да се прође и преживи сваки део платна.
Иванкине слике су резултат љубави, али и великог рада, огромног
напора да се савлада свака појединост, да сан који сања у дубоким просторима
природе изрази потпуно, људски топло и колористички зрело.
У једноставним и природним стварима одувек је било и највише
поезије.
= Проф. др Лазар
Трифуновић отвара изложбу Иванке Јовановић у Галерији БИГЗ-а у Београду 1. октобра 1977. године
извор: рукопис монографије
Зоран М. Мандић
Благоје Свркота
ИКОНОГРАФИЈА ПРИРОДЕ
ИВАНКЕ ЈОВАНОВИЋ
Нема коментара:
Постави коментар